Thursday, June 18, 2009

Father's Day

So like honestly I've never celebrated Father's Day when my father was alive. Not even his birthday. He and mom never liked celebrating anything except religious stuff like Ramadhan.

Biler aku dengar class rep aku cakap dia nak balik JB sebab nak sambut Father's Day, aku tak rasa apa-apa. Aku pike kenapa la korang appreciate mak bapak korang hanya dalam satu hari tertentu ajer? Korang tak terpike ker diorang akan pergi biler-biler masa ajer? Kang on that Father's Day itself diorang meninggal, meraung korang. Bukan aku tak suka Father's Day, Mother's Day (hari tu aku nampak Parent's Day pun ada XD ) tapi tengok la berapa orang jer yang ingat mak bapak diorang hari-hari? Diorang ada hadiahkan ke Al-Fatihah setiap hari? Tak kan punyer.

Apa yang diorang ingat? Boyfriend girlfriend diorang. Tak sah kalo tak bergayut satu hari. Tapi nak message mak bapak tanya khabar pun susah. Nak-nak pulak diorang dok jauh. Yang dok dekat pun sama jer perangai.

Apa alasan diorang?

"Alah, balik umah nanti jumpa la parents. Kalau boyfriend dengan girlfriend, bukannyer leh jumpa selalu"

Aku nak tanya la korang sikit. Apa paedahnyer korang sayangkan boyfriend dengan girlfriend korang? Korang dapat pahala ke? Korang kompem ke akan bahagia?

Memang la mak bapak kita suh belajar rajin-rajin. Tapi takkan la susah sangat nak call diorang? Cakap la 'assalamualaikum' ke 'I love you' ke. Memang memalukan. Tapi korang nak cakap 'I milik you forever bebeh' senang jer kat pasangan setan korang yer.

I'm writing this from my own experience. I had a lot and it knocked me in the head when my father died. Well actually masa dia nazak tu la aku insaf hehe

I'm not saying I was and am the perfect daughter to my dad. I was and am worse than my three siblings and I know how it feels. And I admit I am.

So this year, InsyaAllah, aku nak perbaiki diri. Abah is one of my role model, after Rasullullah and my mother. Aku nak buat apa yang Abah pernah buat. Banyak yang Abah ajar secara tak langsung kat kami adik beradik. Memandangkan kami anak dia, kami nak teruskan perjuangan Abah sebagai pejuang Agama Islam. Walaupun aku bukan expert tapi aku akan cuba sedaya upaya untuk menambah ilmu dalam bidang agama.

Abah pun bukannyer keje dalam sektor agama masa dia hidup dulu. Dia keje sebagai pegawai HEP di UTM JB. So macam tak de kaitan kan. Tapi dia tahu macam mana nak selit kan unsur Islam dalam kejer dia :) Aku pernah baca thesis dia mengenai pengaplikasian unsur Islam dalam kampus UTM yang dia buat masa dia masih study kat UKM.

Aku masih lagi tak tau macam mana nak mengajar English dan apply unsur Islam at the same time. Tengah pike la nie. Tapi aku tahu mesti ada cara. InsyaAllah.

So anyway Happy Father's Day to all of the fathers in the world :) Tak kira betapa teruk layanan dan didikan mereka kepada kita, ingat lah, diorang just want the best for us. Sayangi lah ayah kamu, sama ada yang masih hidup atau sudah meninggal dunia.

And to dearest loving dad, Al-Fatihah to you. Me and my family will build a castle for you in heaven. We promised.

1 comment:

Meow meow meow?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...