Saturday, September 12, 2009

Tokutsatsu: More Action, Less Drama

Orang lain tengok drama Jepun dengan Korea.

Aku tengok TOKUSATSU!

Kalau korang tahu Power Rangers, itu satu contoh Tokusatsu, tapi Power Rangers tu dari Amerika. Aku suka yang dari Jepun. Tempat asal Power Rangers. And it's not originally called Power Rangers. It's SUPER SENTAI.

Super Sentai hanyalah satu contoh Tokusatsu. Ada lagi sebenarnyer.

So apa maksud Tokusatsu?
Tokusatsu is a Japanese term that describes any live-action film or television drama that usually features superheroes and makes considerable use of special effects

(tokusatsu literally translates as "special effects").


Source: Wikipedia

Nie ada gambar sekali niew



  1. Ultraman
  2. Super Sentai
  3. Kamen Rider
  4. Doraemon (lol seriously)
  5. Spiderman (diorang penah buat live-action versi Jepun tahun 70-an, ada robot besar macam Power Rangers lak tu)
  6. Banyak lagi sebenarnyer, macam Godzilla dan Metal Hero Series.

Contoh Metal Hero Series: Gaban. Kalau tak tau, tanya abang korang yang hidup tahun 80-an. Memang popular time tu.

So kenapa aku tengok Tokutsatsu instead of the ever popular Winter Sonata, Autumn in My Heart dan lain-lain drama yang sumer pompuan normal enjoy?

Aku suka aksi. Lebih banyak aksi, less talk, lagi bagus. Dan biasanyer Tokusatsu diiringi dengan muzik rancak. Tu yang best tu. Aku pulak memang suka muzik gini ekeke

I sound like a boy. Nak buat macam mana. Aku ada 2 adik lelaki. Salahkan diorang la aku jadi gini :p

Satu fakta menarik yang aku nak kongsi dengan korang:
Robot besar yang korang tengok dalam Power Rangers tu asalnyer bukan dari Super Sentai, tapi dari live-action Spider-Man yang diorang buat di Jepun pada tahun 1978. Mamat mana entah yang terpike nak letak robot besar dalam citer Spider-Man tu, dan akhirnyer Super Sentai mencurik idea tu dan masukkan robot besar diorang yang first dalam siri Sentai mereka yang ke-3 yang diberi nama Battle Fever J. Dua siri awal diorang tak de robot, tapi ada la holikopter, kereta dan kapal terbang (tak bergabung jadi robot, tu jer). So Super Sentai kena la berterima kasih kepada Spider-Man.
So the newest Super Sentai (antara yang terbest di kalangan peminat Super Sentai) ialah Samurai Sentai Shinkenger (2009)



EPIC! XD Best giler! Tapi tak sempat nak tengok habis T_T Banyak sangat keje nak buat.


Of course, sebagai seorang pompuan sejati (amboih) mesti la ada mamat-mamat encem yang aku minat. Shinken Red (actor: Tori Matsuzaka) macho giler ahaks (suka aku la aku nak minat kat saper)



Yang nie pulak jenis comey/cute macam arnab (amboih) Shinken Blue (actor: Hiroki Aiba) Actor nie penah jadi pelakon suara latar/ seiyuu untuk anime The Prince of Tennis untuk watak Shusuke Fuji. Dengarnyer dia penah ada band nyanyi tapi dah tak de dah.

Kalau yang siri terbaru Kamen Rider tahun nie, ada dua yang macam best (belum sempat nak tengok) .



DECADE!!!! DX Macam menarik jer, tapi tak de masa nak tengok T_T sedih sangat.



Kamen Rider W. Tak tau lak ada yang terbaru lepas Decade, rasa macam baru lagi yang Decade tu.

Nanti la, kalau ada masa, nak gi tengok dengan adik aku :p

No comments:

Post a Comment

Meow meow meow?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...