Thursday, November 5, 2009

Stress: Don't Give Up

Keje takkan abis, that's what I always say to myself. Tak kira how hard we tried to finish one, another will come. And it doubles and triples whenever we think that we're almost finished.

Apa perasaan aku sekarang? Stressed sangat. Dulu kat sekolah boleh la buat perangai malas aku atau tak buat langsung. Tapi nie dah masuk universiti, sampai biler nak jadi gini?

Manusia mana yang suka biler keje bertimbun when you least expected it. Tu Superman boleh la.

Perasaan menyesal sebab tak buat awal-awal memang menebal macam cotton candy. Tapi dah namanyer suka buat last minute, itu juga la yang akan buat. Dah 3 tahun dok sini, perangai tak pernah berubah.

Haih.

Baru aku perasan yang aku akan jadi rajin bila aku stressed. Kadang-kadang tu sampai tak cukup tido nak menyiapkan keje. Kalau korang sumer tengok aku rajin semacam jer, tu bukan aku la tu. Benda lain tengah merasuk badan aku tu haaa.

Kalau tak sebab aku kena ambik MUET hari Sabtu, aku takkan balik Kajang. Nak ajer dok kat sini buat keje. Basuh baju. And everything that needs to be done before this Tuesday.

Give up? Hang pa tanya la kawan aku. Aku la orang pertama yang cakap,

"AKU TAK NAK BUAT! AKU TAK NAK BUAT PRESENTATION! AKU NAK GIVE UP! "
(sambil menangis dan pegang tangan kawan sebelah :p)

Dan yang sewaktu dengannyer. Tapi aku buat tak? Aku buat jugak. Aku memang cakap aku tak nak buat tapi biasanyer benda sebaliknyer yang dibuat. Aku cakap aku nak ponteng kelas, tapi aku datang juga kelas. Apakejadah.

And that's exactly what I'm going to do. Luahkan perasaan negatif and just go for it. I've done it a lot of time. Tak kira la teruk sangat result dia ke hapa, asalkan aku buat.

Aku hanya akan give up biler ajal aku sampai. Abah tak pernah give up. Abah tak pernah ajar anak-anak dia untuk give up (kecuali part jaga makan ler, tu susah sikit hehe). Abah dah lalui macam-macam, even worse than his kids and Umi when he got sick. Pernah ke dia mengeluh? Tak, dia dah nak dekat ajal pun dia sanggup bertahan. The biggest and the last dugaan he ever faced.

Inikan pulak assignment yang bertimbun nie?

Aku tak patut mengeluh c: Kalau tak sebab stress from the piling assignments nie la yang membuatkan aku rajin. Allah tahu apa yang aku perlukan to keep me going. He knows why he does it and I am not complaining.

Same to people around me. The people that I loved. Macam Kakwan.

Bagi aku, Kakwan terlampau muda untuk semua nie. But I was her age when I first faced campus life. I know she can do it. If I can do it, why can't she? She's a strong girl. I know she is. Just like Umi and Abah.

Aku tak nak cakap yang aku mampu untuk hadapi semua. Maybe not all at once ;) I need breaks too.

So do it secara berperingkat. Itu ajer cara aku :p Aku takkan buat sumer sekaligus.

One thing I like to do when I am stressed is to draw :) Lukis apa-apa la. It's like writing in your personal diary but by drawing pictures.

Another thing is vanilla ice cream. Sedap wooo. Best giler ;D

No comments:

Post a Comment

Meow meow meow?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...