Friday, December 4, 2009

Diet Tengkorak Hang

Selama nie aku selalu ejek orang biler diorang tak makan.

"Diet ke?"

Tak pernah aku terasa biler aku dengar ayat bodowh tu. Ye la, selama nie, aku la yang paling kuat makan.

Tapi sejak aku sakit, aku jadi sensitif pulak. Aku tak boleh dengar adik aku cakap "diet ke?". Aku rasa macam nak tumbuk jer muka dia, kalau dia ada kat depan mata aku sekarang.


Untuk adik aku:

Engkau tahu tak aku tengah sakit?

Engkau tahu tak betapa seksanyer sakit nie?

Engkau tahu tak aku tak boleh makan?

Engkau tahu tak aku hampir pengsan masa ambik final exam hari tu?

Engkau tahu tak aku tak leh study sebab sakit nie?

Engkau tahu tak aku tension? Dengan perangai engkau dan perut nie.

Engkau pernah ke rasa apa yang aku dan Abah rasa?

Engkau lagi gemuk dari aku. Engkau tahu kan.

Tapi kenapa aku yang sakit? Kenapa Abah yang sakit?

Bersyukur la sikit. Jaga mulut hang tu.

Kenapa aku tak makan? Engkau nak tahu? Aku tak boleh telan makanan. Langsung. Tekak aku sakit. Dada aku sakit. Nak telan air pun susah. Macam nak luahkan balik.

Engkau bayangkan keadaan Abah. Lebih kurang macam tu juga.

SEKSA TAHU TAK.

Engkau jangan ingat engkau takkan sakit. Aku dah kena. Aku tahu cara pemakanan kita sama. Engkau AKAN kena. Sedar diri sikit.

Aku dah lama bersabar dengan perangai engkau. Aku marah, engkau marah balik. Engkau marah, aku balas balik, lagi engkau melenting. Nasib baik aku kakak engkau. Kalau tak dah lama aku cekik engkau.

Aku tak mau salahkan Tuhan atau sakit nie sebab menghalang aku dari study, tapi aku tak leh terima perangai engkau yang tak pernah sporting. Aku tension tahu tak. Tension. The least you could do is shut up. Because you're not helping. At all.

Ye, aku marah sangat kat engkau, tapi tak denyer aku nak doakan engkau kena sakit macam aku, Abah atau Umi. Cukup la kita bertiga yang kena. Yang lain tu, tolong la jaga kesihatan korang. Aku tak sanggup tengok sorang lagi ahli keluarga kita sakit.


Love, Iman.

Sakit itu penghapus dosa.
Betapa sayangnya Allah kepada kita.
Adakah kita bersyukur?

No comments:

Post a Comment

Meow meow meow?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...