Tuesday, November 16, 2010

Gagal

Kalau ikutkan keadaan aku sekarang la kan, aku rasa sama jer dengan aku yang sebelum nie. Apa maksud aku?

Aku masuk UNISEL dengan kelulusan yang sederhana yang melayakkan aku pergi ke semester seterusnyer, begitu juga la aku dengan keadaan aku yang fail satu subjek untuk semester lepas.

Okay, seriously la kan, of course aku menangis kaw-kaw dulu masa dapat result tu. Sebab satu subjek nie jer, aku kena repeat, dan yang menambah sebak kat hati aku yang fragile nie, aku kena tangguh practicum aku ke semester yang entah biler.

Tapi pastu, aku rasa macam biasa jer. Aku tak tau apasal aku anggap benda nie sangat, sangat biasa.

Mesti kawan aku akan cakap 'Weh, sayang la, ko kena repeat pastu kena tangguh everything ke masa lain. Tak ke membazir tu? I mean, kitorang dah abis, ko terhengeh-hengeh nak abiskan benda nie lagi setahun dua'.

Ada aku kisah? Bukannyer aku nak kejar masa pun. Mak aku dah kasi green light.

Kadang-kadang tu aku pike, ada hikmah disebalik sumer nie. Orang lain mungkin dah meraung, tapi aku kena ingat, ini kali pertama aku fail satu subject. Lain la aku fail berkali-kali. Lain la citer kan, mungkin aku dah give up. Tapi tak kan pasal satu subjek, dah give up?

Kalau Abah hidup lagi, tak de nyer dia suruh aku stop. Dia akan suh aku teruskan lagi, dan lagi. Biar la orang kata kita nie bodoh, fail satu subjek. Tapi aku lihat ini sebagai peluang untuk perbaiki diri.

Biar la aku repeat. Biar la aku tak pergi kelas sekali dengan kawan aku. Biar la aku tak pergi practicum tahun depan.

Yang penting, aku ada masa lebih untuk perbaiki diri sebelum masa untuk aku pergi mengajar. Aku tahu kelemahan diri aku kat mana.

To be honest la kan, aku memang tak nak pegi practicum dalam masa terdekat nie hehe Agaknyer Allah dah makbulkan doa aku kot.

Teringat lak Umi cakap pasal Thomas Edison dan lampu ciptaannyer. Umi cakap Thomas dah cuba beribu-ribu kali, nak cipta lampu, tapi tak berjaya. Orang lain cakap dia bodoh, dia giler, tapi dia teruskan gak dan akhirnyer tercipta la lampu. Dia bukannyer gagal, tetapi dia menemui beribu cara yang tidak sesuai untuk menyala lampu. Itu jer.

:) So, aku bukan gagal. Aku salah method jer hehe.

No comments:

Post a Comment

Meow meow meow?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...