Saturday, February 26, 2011

Tak cukup ajar.

Aku sangat kecewa dengan akhlak pelajar masa kini.

Tak kira la ko masuk sekolah paling terkemuka ke, paling terkenal ke, paling termahal ke, kalau perangai macam samseng, orang pandang hina jugak kat engkau semua.

Muka jer lawa, mekap 3 inci, pipi merah, kulit putih melepak, bibir menggoda tapi tak reti nak hormat orang tua, tak guna jugak.

Dan yang paling aku tension biler budak pompuan cina perasan dia tu 'princess' dan dia tak layak nak angkat sampah dan masukkan dalam tong sampah. Banyak cantek la ko punyer status tu kan. Mak bapak ko ajar apa selama nie. Aku bukan racist, cuma benda nie ketara among Chinese. Kalau baik, btol2 baik, kalau jahat, macam setan.

Dari zaman sekolah lagi aku perati kaum cina nie. Kawan cina aku dulu pun perangai macam nie juga. Lepas tu, biler besar, baru nak cakap dia menyesal tak belajar masa sekolah dulu. Aaaa ye, dulu pi sekolah, tak nak pakai otak. Aku nasihat dulu ko tak nak dengar. Tengok la anak-anak dan adik-adik engkau, sama jer perangai.

Aku sebenarnyer tak kisah pun engkau dari kaum mana, kalau akhlak engkau baik, aku respect engkau. Kalau engkau kurang ajar dengan aku, aku lagi kurang ajar dengan engkau.

Boleh kata aku 'culture shock' juga la sebab dulu aku budak baik. So biler kita deal with these problems, kita jadi marah sesangat. Aku sampah kecik pun aku angkat masuk tong sampah. Memang pantang la masa sekolah dulu.

Aku heran la, mak bapak korang ajar apa sebenarnyer.

No comments:

Post a Comment

Meow meow meow?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...