Saturday, October 27, 2012

Surau

Sebelum Cik Iman memula bebelan Cik Iman untuk entry kali ini, ingin Cik Iman sampaikan salam Aidiladha kepada semua umat Islam, walau di mana jua anda berada. Sehari sebelum raya dan pada hari raya itu sendiri, Cik Iman busy jalan-jalan dengan ibunda tercinta. Sehari sebelum raya, kitorang pi selesaikan urusan yang official dan penting dan pada hari raya, kitorang pi melawat sedara mara yang kitorang sempat nak jumpa. Itu je la kot. Pastu kitorang pengsan sampai tengah hari keesokan hari sebab penat yang melampau dan perut kitorang sudah boroi sebab setiap rumah kitorang pergi, kitorang asyik mengunyah jer hehe.

Anyway, balik ke tujuan utama entry nie~

Dalam beberapa bulan nie, Cik Iman teramatlah mahir tentang lalu lalang di KLIA sebab dah agak kerap juga ler Cik Iman pi hantar sedara-mara pi sini. Dan satu benda yang Cik Iman nak cakap pasal KLIA ialah suraunya.



Surau di KLIA ada satu jer, dari segi kebersihan ke hapa, semua sempurna. Air-cond ada, telekung ada, kerusi untuk orang yang tak leh berdiri lama ada, cermin ada, plug elektrik ada, quran dan tafsir ada, semua lengkap. Tapi sayang, ia tak mampu nak occupy pengguna yang ramai pada satu-satu masa. Kalau macam sikit jer orang yang guna pada satu masa, surau nie tak de la teruk sangat. Tapi biler sampai masa waktu solat yang singkat macam waktu Maghrib, pengguna terpaksa beratur nak amik wuduk dan sembahyang disebabkan space yang sangat ler kecik.

Nie pernah ler terjadi time hantar adik Cik Iman yang pi Jordan hari tu. Memang sesak la, nak-nak pulak Isyak sekarang cepat masuk. Disebabkan telekung semua orang dah amik dulu, Cik Iman semayang jer dengan apa yang Cik Iman pakai time tu, tambah sarung tangan dan stoking dan bila dan siap semayang, Cik Iman kena blah cepat-cepat supaya orang lain leh semayang.

Pastu Cik Iman terfikir la, apasal semua surau kat Malaysia kecik bebeno. Kat shopping complex dan tempat awam yang lain pun macam tu jugak. Cik Iman tau nie bukan masjid, tapi apa salahnya bagi tempat yang luas untuk menampung kapasiti Muslim yang nak semayang. Malaysia bukan ke majoritinya adalah orang Islam? Tak pernah ke designer fikir yang mungkin satu-satu masa tu akan ada 100 orang Islam yang nak semayang pada masa yang sama? Yang dia fikir, asal ada ruang, sudah ler, yang penting, kedai-kedai kena lebih besar dari surau tu sebab diorang bukannyer selalu nak sembayang pun.

Mungkin diorang tak nak orang tido sesuka hati kat dalam tu ke hapa, tak tau la kan. Tapi salah ke kalau orang tido pun. Kang dia pengsan kat tengah-tengah bangunan tu, sape nak tanggung?

Pastu Cik Iman fikir betapa besar dan luasnya bangunan KLIA tu, boleh kira banyak ruang kosong yang diorang boleh manfaatkan instead of biarkan ia kosong. Kan bagus kalau ia digunakan untuk buat surau yang lebih luas? Salah ke? KLIA atau mana-mana airport pun akan ada penumpang dan sedara mara datang dari jauh yang stay entah berapa jam tunggu boarding time, apa salahnya diorang guna surau-surau nie untuk tido? Takkan nak suh diorang tido kat lantai atau kerusi duduk yang disediakan lak, ye tak?

No comments:

Post a Comment

Meow meow meow?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...